Slutuppgift ”Ondskan”
Välj en av nedanstående uppgifter att skriva om. Kom ihåg att det är dina egna reflektioner (tankar) som är det viktiga. Det handlar om att du ska visa att du kan ”tänka till” om det du har läst och kunna koppla ihop det till den värld du lever i.
- Idrottens positiva kraft. Skriv om idrottens betydelse för Erik under Stjärnsbergstiden. Fortsätt sedan med dina egna erfarenheter och tankar. Avsluta med att diskutera idrottens betydelse för samhället på den tiden då berättelsen utspelar sig och idag.
- Beskriv ondskan i boken. Reflektera över ondskan i samhället då och nu. Ta upp orsaker och följder. Hur ska ondska bekämpas? Vad kan du som enskild individ göra.
- Våld. Beskriv våldet i boken och Eriks olika sätt att bekämpa våldet. Reflektera över våldet (skolan, film, ute i samhället) Hur ska man bekämpa våldet?
- Du är Pierre. Skriv hans berättelse om tiden på Stjärnsberg.
- I ”Ondskan” på sidan 199 säger Erik: ”Man måste slåss mot ondskan. Man måste alltid göra det, man kan inte säga att man ska göra det någon annan gång och någon annanstans när man finns här och nu” Har han rätt? Ja? Nej? Varför? Om han har rätt borde det ju gälla alla, överallt. Vad är ”ondska” i din verklighet idag? Kan du ”slåss” mot det? På vilket sätt i så fall?
- Gör en jämförelse mellan boken och filmen. Ta hjälp av följande frågor:
· Vad tycker du om filmen respektive boken? Vilken anser du är bättre/sämre och varför?
· Filmen och boken skiljer sig åt på olika sätt. Förklara och ge exempel.
· Tycker du att bilden man får av Erik som huvudperson i boken, respektive filmen skiljer sig åt? I sådant fall, på vilket sätt?
· Vad anser du generellt om filmen som medium och boken som medium? Vad kan och vill en film förmedla/inte förmedla? Vad kan och vill en bok förmedla/inte förmedla? Vad föredrar du generellt och varför? Är det olika från fall till fall?
· Har du erfarenheter från andra sammanhang av att både ha läst en bok/sett filmen? Jämför dessa erfarenheter med ”Ondskan”.
Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar