Ur kursplanen för Svenska B
Eleven skall
kunna förmedla egna och andras tankar i tal och skrift, göra sammanställningar
kunna förmedla egna och andras tankar i tal och skrift, göra sammanställningar
och utredningar samt dra slutsatser och föra fram argument, så att innehåll och
budskap blir tydliga och anpassade till målgrupp och syfte
ha utvecklat skrivandet som ett medel för tänkande och lärande och som ett
redskap i kommande studier och arbetsliv
kunna jämföra och se samband mellan litterära texter från olika tider och kulturer
samt mellan texter med anknytning till vald studieinriktning
ha tillägnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och internationella
verk och ha stiftat bekantskap med författarskap från olika tider och epoker
Godkänt
Eleven tillägnar sig litterära texter från skilda epoker och kulturer via
böcker, teater och film och påvisar samband och skillnader.
Eleven diskuterar innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna
och redovisar sina intryck i tal och skrift.
Väl godkänt
Eleven planerar i tal och skrift sin framställning väl och förmedlar med
stilistisk säkerhet i olika sammanhang erfarenheter, kunskaper och underbyggda
åsikter på ett intresseväckande och övertygande sätt.
Eleven analyserar och tolkar självständigt litterära texter och använder sig av
litterära begrepp.
Eleven reflekterar vid läsningen av texter över de samhälleliga och kulturella
faktorer som format texten och över textens giltighet för vår tid.
Mycket väl godkänt
Eleven läser texter av många olika slag och diskuterar och analyserar texterna
i förhållande till den miljö, den tid och det samhälle där de har uppstått.
Eleven tolkar bildspråk och uppfattar olika innebörder i lästa texter.
Eleven analyserar och bedömer i tal och skrift argumentationen i olika slags texter
och medier och drar egna slutsatser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar